ANAF promite modernizare și alocă pentru asta 5 milioane de euro: pe ce se duc, de fapt, banii

de: Ciprian Ioana
03 03. 2021

Mulți români se plâng de lipsa digitalizării în relația cu statul și de extrem de multă birocrație. ANAF pune la bătaie câteva milioane de euro pentru a rezolva problema.

ANAF promite că-și va moderniza infrastructura și va oferi servicii digitale contribuabililor. Între altele, nu va mai trebui să te deplasezi la ghișee pentru orice act. Doar că de la promisiune la faptă e cale lungă. Fiscul vrea să elimine birocrația, dar procesul în sine prin care vrea să facă asta e unul greoi.

ANAF pregătește o licitație pentru achiziția serviciilor privind realizarea unei analize generale a sistemului informatic actual şi definirea în detaliu a cerinţelor aferente adoptării noului cadru procedural şi informaţional (infrastructura IT) în vederea dezvoltării portalului ANAF pentru îmbunătăţirea interacţiunii cetăţenilor şi mediului de afaceri. Numai că această licitația va fi lansată abia anul viitor.

ANAF promite modernizare, dar mai durează

Proiectul instiuției e finanţat din Fondul Social European (FSE) prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020 (POCA). Pe scurt, se urmărește optimizarea şi simplificarea serviciilor aferente obligaţiilor fiscale şi nefiscale şi plăţii taxelor oferite în cadrul Spaţiului Privat Virtual (SPV) prin portalul ANAF.

Mai multă digitalizare, mai puțină birocrație. Numai că lucurile durează și, ca să-ți dai seama de ce o astfel de reformă e extrem de greoaie, Ministerul Finanțelor vorbește inclusiv de formarea/instruirea pentru îmbunătăţirea abilităţilor şi cunoştinţelor personalului instituției.

Proiectul conţine, între altele, măsuri precum un acces facil şi imediat către servicii publice care să fie disponibile non-stop şi accesibile din orice loc, independent de tipul de dispozitiv folosit, PC/laptop sau dispozitive (telefoane, tablete) mobile.

„La ora actuală portalul ANAF este utilizat de către circa un milion de persoane fizice şi societăţi care depun declaraţii, circa 15.000 de instituţii de stat şi circa 30.000 de utilizatori interni MFP care accesează sute de aplicaţii. Portalul ANAF existent este bazat pe tehnologii relativ învechite şi greu de utilizat şi administrat de către personalul MFP şi al instituţiilor din subordine, prezentând în mod repetat perioade de nefuncţionare. Costurile generale de întreţinere sunt extrem de ridicate raportat la activităţile pe care le acoperă” – precizează Ministerul Finanţelor.

Beneficiari ar urma să fie 3 milioane de cetăţeni şi societăţi comerciale, circa 20.000 de instituţii publice şi entităţi private şi aproximativ 30.000 de utilizatorii interni MFP şi ai instituţiilor din subordine.

Perioada de implementare a proiectului este de 24 luni, iar valoarea totală se ridică la 23,95 milioane de lei – adică aproape 5 milioane de euro.